آموزش نصب هود آشپزخانه

هود چیست؟

هود یکی از لوازم برقی خانگی است که بالای اجاق و فر قرار می‌گیرد و به فیلتر و تخلیه روغن و بخار بالای گاز کمک می‌کند. معمولا یک فن دارد و گاهی اوقات مجهز به نور است که به روشن کردن بالای گاز کمک می‌کند. هود اجاق گاز در انواع و اندازه‌های مختلفی در دسترس است تا مطابق با لوازم و دکوراسیون آشپزخانه شما باشد. همچنین می‌توان گزینه‌هایی پیدا کرد که هوا را از طریق داکت یا لوله هواکش به بیرون هدایت می‌کنند یا هود بدون داکت تهیه کرد که هوا را تصفیه می‌کند و دوباره به داخل آشپزخانه برمی‌گردانند. 

نحوه کار هود

در هنگام آشپزی هود، رطوبت، دود و روغن را از طریق یک فن جذب می‌کند. هودهایی که تهویه هوای خارجی دارند هوا را از طریق یک داکت یا دودکش به خارج از خانه هدایت می‌کنند. هودهایی که هوا دوباره به گردش در می‎آورند شامل یک سری فیلتر هستند تا هوا را قبل از برگرداندن به داخل اتاق تمیز کنند. 

راه‌اندازی فن هود آشپزخانه چندین دقیقه قبل از شروع آشپزی به ایجاد مکش کمک می‌کند بنابراین در تهویه هوا تاخیری وجود نخواهد داشت. ادامه کار فن چندین دقیقه بعد از آشپزی نیز به حذف هر دود و بوی اضافی از هوا کمک می‌کند. اگر انتخاب شما یک هود بدون داکت است که هوا را دوباره به گردش در می‌آورد، لازم است که فیلتر را به طور منظم تمیز کنید. 

نصب هود آشپزخانه: آموزش گام به گام 

بوی غذای خانگی برای مدتی خوشایند است. برای همین است که هر آشپزخانه‌ای نیاز به هود دارد تا از بو، دود و بخار باقی مانده خلاص شود. اگر آشپزخانه شما مجهز به یک هود نیست، نصب آن یک گزینه عالی است، به خصوص برای کسانی در خانه آشپزی می‌کنند که باعث می‌شود از آشپزی در خانه بیشتر لذت ببرند. در ادامه به آموزش نصب هود می‌پردازیم. ابزار و لوازم مورد نیاز را دسترس داشته باشید و مرحله به مرحله این دستورالعمل را دنبال کنید. 

ابزار و متریال مورد نیاز

ابزار

  • مداد
  • متر
  • دریل
  • مجموعه دریل
  • پیچ گوشتی
  • کاتر
  • اره نوکی
  • تستر برقی
  • تیع اره گرد بر 
  • اره مویی
  • انبر سیم لخت کُن

لوازم

  • هود با همراه تجهیزات
  • قطعات فلزی لوله
  • درپوش لوله برای دیوار یا بام 
  • نوار چسب آلومینیومی
  • کابل برق
  • بست کابل غیر فلزی
  • نوار چسب نقاشی 

آماده‌سازی برای نصب یک هود 

هود یک فن خروجی برای آشپزخانه شماست و در انواع و سبک‌های مختلفی در دسترس است. اگرچه بعضی از مدل‌ها هوا را فیلتر می‌کنند و دوباره به گردش در می‌آورند اما موثرترین آنها هوا را از طریق یک داکت یا دودکش به بیرون هدایت می‌کند. اولین قدم انتخاب نوع هود و سایزی است که مناسب فضای شماست. دقت کنید که در خانه‎های اجاره‌ای به طور معمول کسب اجازه برای نصب هود لازم است. 

نصب هود می‌تواند شامل برخورد با سیم کشی برق و کار در اطراف لوله کشی ساختمان باشد. اگر تجربه ندارید و یا آموزش ندیده‌اید، اجازه دهید این پروژه را افراد حرفه‌ای انجام دهند. نصب نادرست می‌تواند بعدا منجر به هزینه تعمیرات بیشتر شود. 

هود فعلی را باز کنید

آموزش باز کردن هود

اگر می‌خواهید یک هود جدید جایگزین هود فعلی کنید، هود قدیمی را باز کنید. برق مدارشکن را قطع کنید. با یک تستر برقی دوباره چک کنید که برق قطع باشد. جعبه برق زیر هود را باز کنید و سیم کشی را قطع کنید. در اینجا به کمک فرد دیگر برای برداشتن هود نیاز دارید. پیچ‌ها را باز کنید و هود را جدا کنید. 

محل لوله دودکش خارجی یا داکت را مشخص کنید. 

برای نصب هود جدید یا جایگزینی هود قدیمی که دیگر هوا را به خارج هدایت نمی‌کند، باید در دسترس‌ترین محل برای هدایت هوا پیدا کنید. اگر پشت هود به یک دیوار خارجی است، راحت‌ترین مسیر، مستقیم پشت آن، از طریق دیوار است. اگر خروج هواکش از دیوار بهترین گزینه نیست، راحت‌ترین و کوتاه‌ترین مسیر به بام را مشخص کنید تا یک لوله در آنجا نصب کنید. 

محل سوراخ‌های نصب را مشخص کنید. 

آموزش نصب هود روی دیوار

برای اطمینان از درست بودن محل سوراخ‌ها از خود هود استفاده کنید یا اگر هود، ال دارد از آن برای مشخص کردن سوراخ دریل استفاده کنید. با کمک یک فرد دیگر هود را در جای خود ثابت نگه دارید. با یک مداد، اندازه لوله دودکش را روی دیوار یا سمت پایین کابینت مشخص کنید. همچنین محل پیچ‌ها را مشخص کنید و اگر لازم است سوراخی برای عبور سیم کشی برقی مشخص کنید. 

با دریل سوراخ‌ها را ایجاد کنید.

ممکن است لازم باشد روی گاز را بپوشانید یا آن را جابجا کنید. این مرحله باعث شلوغی فضا می‌شود. از یک اره مویی یا تیغ اره گردبر استفاده کنید تا یک سوراخ برای جای دادن لوله ایجاد کنید. توسط دریل، سوراخ‌های راهنمای کوچکتر از قطر پیچ‌های هود در هر نقطه اتصال ایجاد کنید. اگر لازم است از یک دریل بزرگ یا مته برگی برای ایجاد سوراخ برای سیم کشی برق استفاده کنید.

اگر لوله  دودکش مستقیم پشت هود قرار می‌گیرد، از یک مته بلند برای نفوذ به دیوار خارجی و روکش نمای آن از داخل خانه استفاده کنید. سوراخ را مستقیم داخل مرکز لوله هواکش یا در هر کدام از چهار گوشه لوله مربع شکل، ایجاد کنید. اگر لوله از میان کابینت عبور می‌کند، یک سوراخ در پایین کابینت ایجاد کنید. از آنجا سوراخ‌های اضافی ایجاد کنید تا لوله دودکش را به بیرون برسانید. 

با استفاده از جای سوراخ‌ها، محل لوله دودکش را به اندازه قطر آن، با هر اره‌ای که مناسب مصالح نمای ساختمان است برش دهید. در زمان ایجاد سوراخ هواکش ممکن است به لوله کشی یا سیم کشی ساختمان برخورد کنید. در این صورت نیاز است که موانع را از سر راه بردارید یا با لوله‌کش یا برقکار برای کمک تماس بگیرید. 

لوله دودکش را نصب کنید.

نصب دودکش هود آشپزخانه

نصب لوله دودکش از بیرون راحت‌تر است. برای نصب هواکش دیواری، به سادگی از بیرون، لوله را از طول به هود وارد کنید. گیره یا زانویی مورد نیاز را نصب کنید و از چسب آلومینیومی برای اتصال یک بخش به بخش دیگر استفاده کنید. احتمالا به چندین بخش لوله دودکش نیاز داشته باشید تا فاصله تا بام را پوشش دهید. در انتهای بیرونی داکت، درپوش لوله دیوار یا بام را با توجه به نوع آن نصب کنید. 

سیم کشی برق را نصب کنید. 

بیشتر هودها سوئیچ برق تعبیه شده دارند، یعنی از طریق کلید برق مجاور می‌توان هود را خاموش و روشن کرد. برق مدارشکن به پریز را قطع کنید. با یک تستر برقی دوباره چک کنید که برق قطع باشد و کلید برق موجود را حذف کنید. 

مسیر سیم کشی از هود به کلید را مشخص کنید. سیم جدید را با کلید موجود متصل کنید و کلید را دوباره نصب کنید. در صورتی که کلید در دسترس وجود نداشته باشد یا با کار کردن یا مدارهای الکتریکی راحت نیستید با یک برق‌کار تماس بگیرید. 

هود را نصب کنید.

آموزش نصب هود آشپزخانه

مرحله بعد را می‌توانید به تنهایی انجام دهید اما با کمک یک فرد دیگر آسان‌تر است. در صورتی که هود دارای ال است، آن را روی پیچ‌ها نصب کنید. سپس هود را داخل فریم سر دهید و مطمئن شوید که دودکش یا داکت با لوله هواکش هود به یکدیگر متصل باشند. 

برای هودهایی که بست دارند و سوراخ بزرگتر و شکاف باریک‌تری دارند، پیچ را تا نیمه در سوراخ‌های راهنما ببندید. در هنگام قرار دادن هود روی بست‌ها آن را به خوبی نگه دارید و مطمئن شوید که لوله هود با داکت در تماس باشد و سیم کشی برق به داخل جعبه اتصال وارد شود. حالا پیچ‌ها را کامل ببندید. 

برای نصب دیگر چیزها، با کمک یک فرد دیگر هود را با داکت و سیم در یک راستا نگه دارید و بست‌ها را هم محکم کنید. یک بست کابل غیرفلزی در سوراخ جعبه برق نصب کنید تا از سیم کشی محافظت کنید و فیلتر هوا را نصب کنید. هود را روشن کنید تا آن را امتحان کنید. 

سیم کشی هود

در ادامه به صورت کاملا تخصصی نحوه سیم کشی و نصب اتصالات هود را توضیح می‌دهیم.

اتصال سیم‌های سیاه

سیم کشی و تستفن و چراغ هود هر دو باید یک سیم سیاه داشته باشند. هر دوی آن‌ها را به سیم سیاهی که از دیوار آمده، با بهم پیچیدن سر لختشان به یکدیگر وصل کنید. سر لخت سیم‌ها را با یک مهره سیم بپوشانید. اگر سر سیم‌ها به اندازه کافی لخت نیست، با یک سیم لخت کن، آن‌ها را لخت کنید.

اتصال سیم های سفید

روند طی شده در گام اول را برای سیم‌های سفید فن، چراغ و دیوار تکرار کنید.

سیم اتصال به زمین را وصل کنید

سیم اتصال به زمین باید سبز یا سیم مسی بدون حفاظ باشد. آن را به پیچ اتصال به زمین وصل کرده و با پیچ گوشتی محکم کنید.

تست هود

بعد از انجام مراحل بالا باید حتما هود را تست کنید تا مطمئن شوید هیچ مشکلی وجود ندارد و همه مراحل به درستی انجام شده اند. برای تست هود مراحل زیر را دنبال کنید.

کاور، فن، چراغ‌ها و فیلتر را نصب کنید

سیم‌ها را به داخل برده و کاور را نصب کنید. با دنبال کردن دستورالعمل‌های موجود در دفترچه راهنما، چراغ و لامپ‌ها را وصل کرده و فیلتر را نصب کنید.

برق را مجددا وصل کنید

برق را از طریق جعبه فیوز یا مدارشکن وصل کنید.

هود را تست کنید

فن و چراغ‌ها را روشن کنید تا مطمئن شوید که کار می‌کنند. همچنین باید بیرون رفته و چک کنید که فن کار می‌کند و هوا به خوبی از طریق مجرا جریان دارد. هوای مرطوب یا پر از روغنی که از طریق کانال هود به بیرون جریان دارد می‌تواند به دیوارها آسیب برساند.

نکات تکمیلی در خصوص رنگ سیم‌های موتور هود

هنگام نصب کانال‌ها، اطمینان حاصل کنید که خوب فیت شده باشند تا تهویه خوب کار کند.
یکسری هودها نیاز به نصب تهویه ندارند اما این مدل هودها کارایی کمتری دارند چون فقط هوای مرطوب یا پر از دود و چربی آشپزخانه را به گردش در می آورند و آن را به بیرون انتقال نمی‌دهند. اگر ملزم به نصب چنین هودهایی هستید، هودی با فیلتر کربن تهیه کنید چون این هود بهتر هوا را تمیز می کند.
سعی کنید هودی تهیه کنید که فن آن به اندازه کافی قدرتمند باشد تا هوای آشپزخانه را تمیز کند. هودها با فاکتور cfm رتبه بندی می‌شوند که نشان می‌دهد فن هود قادر است در هر دقیقه چند فوت مربع هوا بکشد. یک قانون سرانگشتی خوب این است که هودی بخرید که cfm آن حداقل دو برابر متراژ مربع آشپزخانه تان باشد.
قفسه‌ها را بردارید تا فضای کارتان بازتر شود.
برای دریل کردن دیوارهایی که جنس آجر یا گچ دارند، از دریلی با مته مخصوص حفاری سنگ‌های ساختمانی استفاده کنید. یکسری سوراخ در دیوار بیرونی حفر کرده و سپس از مته حفاری استفاده کنید.

هشدارهای ایمنی هنگام سیم کشی هود دو موتوره

اگر از قبل هودی در محل مورد نظر نصب نشده بود، ممکن است برای پیدا کردن یا افزودن سیم‌های مورد نیاز به کمک یک برقکار نیاز داشته باشید.
هنگام نصب هود، عینک و ماسک ضد گرد و غبار بزنید تا از آسیب رسیدن به چشمانتان و استنشاق ذرات مضر پیشگیری کنید.
هودهای کانال‌دار را باید به یک کانال متصل کرد. سعی نکنید این هودها را بدون کانال نصب کنید چون در این صورت ممکن است به هود یا منزلتان آسیب برساند.

سوالات متداول

بله امکان نصب هود توسط خود فرد ممکن است. اگرچه آشپزخانه و دیوارهایی که هود در آنها قرار می‌گیرد معمولا چندین سیستم مکانیکی دارند که مانع نصب می‌شوند. پیدا کردن یک محل در دسترس برای هواکش هم می‌تواند چالش برانگیز باشد.

هودهایی که گزینه گردش هوا دارند لازم نیست که هوا را به خارج هدایت کنند. این هودها هوا را جذب می‌کنند، تصفیه می‌کنند و دوباره وارد هوای داخل خانه می‌کنند. فیلترهای زغالی آنها بیشتر بود و دود آشپزخانه را حذف می‌کنند اما هدایت هوا به بیرون همچنان روش مورد ترجیح است.

2.3 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها