جداسازی اتاق با دیوار کاذب

نکات مهم درباره جداسازی اتاق با دیوار کاذب

جداسازی اتاق با دیوار کاذب یک روش عالی برای تقسیم بندی و تعیین محدوده بدون نیاز به بنایی و ساخت و ساز است. این دیوارها موقت هستند، سرهم کردن و باز کردن آنها آسان است و وقتی فضا نیاز به تغییر دارد هزینه آن کسری از هزینه ساخت یک دیوار واقعی است.  

تغییر دکوراسیون فضا برای مطابقت با نیازها شدنی و حتی در بعضی از اوقات سرگرم کننده است. برای طراحی آنها منابع الهام بسیاری در شبکه‌های اجتماعی، مجلات و غیره وجود دارد. اما اگر تغییر دکوراسیون فقط محدود به جا به جا کردن چند وسیله، عوض کردن پرده‌ها یا اضافه کردن چند گیاه نباشد چه؟ اگر نیاز باشد که یک دیوار واقعی برای تقسیم یک اتاق به دو اتاق یا تقسیم یک فضا بسازید چه؟ جداسازی اتاق با دیوار کاذب یعنی عبور از محدوده دکوراسیون داخلی و ورود به عرصه معماری. قبل از اینکه اضطراب بازسازی فضای داخلی را تجربه کنید، اجازه دهید درباره دیوار کاذب یا پارتیشن‌ خانگی صحبت کنیم.

دیوار کاذب چیست؟

دیوار کاذب چیست؟

یک خانه به طور کلی از دیوارهای باربر (حمال) و غیرباربر ساخته شده است. دیوارهایی که بخشی از ساختار هستند و از سقف یا کف طبقه بالا پشتیبانی می‌کنند. از طرف دیگر دیوارهایی که فقط فضا را تقسیم می‌کنند و در سازه دخالتی ندارند، غیرباربر هستند. در واقع باید در هنگام جداسازی اتاق با دیوار کاذب توجه داشت که این نوع دیوار غیرباربر است.

دیوارهای کاذب مانند دیوارهای عادی و غیرباربر داخلی هستند اما:

  • در دسته ساخت و ساز معماری قرار نمی‌گیرند و معمولا به عنوان بخشی از طراحی داخلی بعدا اضافه می‌شوند. 
  • می‌توان آنها را سرهم و باز کرد و دوباره سرهم کرد، بدون اینکه به سازه موجود آسیبی برسد (به جز چند سوراخ دریل) از این رو آنها موقت یا کاذب هستند. 
  • آنها می‌توانند مدولار باشند و لزوما نیازی به روکش، نازک کاری یا پرداخت خاصی ندارند. 
  • بعضی از دیوارهای کاذبی که خود فرد می‌سازد را می‌توان به آسانی و بدون هیچ تخصص یا تجهیزات خاصی سرهم و نصب کرد.

چرا به دیوار کاذب نیاز است؟

کاربردهای دیوار کاذب

گاهی اوقات طراحی فضا مورد پسند فرد نیست و یا نیاز به فضای جدیدی است و باید سریعا یک راه حل برای این مشکل پیدا کرد. دلایل زیادی برای جداسازی اتاق با دیوار کاذب وجود دارد از جمله:

نیاز به یک عنصر جدید در خانه

 ایجاد اتاق کار خانگی

تغییر یا اتمام کار زیرزمین

در کسب و کارهای  کوچک:

نیاز به چیدمان اتاق انعطاف‌پذیر

جدا کردن فضاها در حین نوسازی ساختمان 

گزینه‌های استفاده از دیوارهای کاذب چیست؟

دیوارهای کاذب در انواع مختلفی تولید می‌شوند و روش نصب متفاوتی با یکدیگر دارند در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

ساخت از ابتدا

جداسازی اتاق با دیوار کاذب

برای جداسازی اتاق با دیوار کاذب اگر وقت اضافی دارید و دوست دارید خودتان لوازم مورد نیاز خود را بسازید و همچنین از مهارت نجاری سر در می‌آورید، می‌توانید با استفاده از چند تیر و الوار یک دیوار کاذب بسازید و آن را با ورق یا پنل‌های گچی یا درای وال بپوشانید. این کار ارازان‌ترین گزینه است و زحمت کمی می‌طلبد. کیفیت دیوار واقعا به سطح مهارت و متریال مورد استفاده بستگی دارد. همچنین در حین کار نیاز به ایجاد سوراخ با دریل و گذاشتن میخ و غیره است. 

دیوارهای فشاری

این نوع دیوار نیازی به هیچ میخ یا پیچی ندارد ولی با فشار دیوارها و سقف‌های مجاور در جای خود ثابت می‌شود. نسبتا محکم است و ظاهر تمیزی دارد اما ساخت آن به دقت زیادی نیاز دارد. دیوارهای فشاری گران هستند و جداسازی اتاق با دیوار کاذب فشاری نیاز به فرد متخصص در این زمینه دارد. 

دیوارهای کاذب مدولار

دیوار کاذب مدولار

این نوع دیوار کاذب در واقع نسخه خانگی دیوارهای فشاری است که مکانیزم کار مشابه‌ای با آنها دارد و با چند پیچ در هر طرف روی دیوارهای مجاور سوار می‌شود. به همراه آنها ریل‌های فلزی میخ‌داری ارائه می‌شود که در امتداد کف و دیوارهای مجاور قرار می‌گیرند.

سرهم کردن دیوارهای کاذب مدولار بسیار آسان است و نیازی به ابزار یا پیمانکار ندارند. علاوه بر این ظاهر تمیز و براقی دارند و حس دیوار واقعی ایجاد می‌کنند. وقتی دیگر به فضای اضافی نیازی نیست به سادگی می‌توان دیوار مدولار را باز کرد. این دیوارهای کاذب هیچ آسیبی به دیوارها، کف یا سقف فعلی نمی‌زنند، به جز اینکه برای نصب سوراخ‌های کوچکی با دریل روی آنها ایجاد می‌شود که به آسانی می‌توان آنها را پوشاند. 

استفاده از پاراوان و لوازم خانه

دیوار کاذب پاراوان

وقتی اجازه جداسازی اتاق با دیوار کاذب را ندارید یا نیاز به نور دارید، تقسیم بندی بصری، با استفاده از پاراوان و لوازم خانه (مثل کتابخانه و قفسه) بهترین انتخاب است. جداکننده‌های اتاق جز لوازم و مبلمان به حساب می‌آیند و انعطاف زیادی ایجاد می‌کنند زیرا به آسانی قابل جابه‌جایی هستند. 

چه کسانی به جداسازی اتاق با دیوار کاذب نیاز دارند؟

  • دانشجویان که در اتاق‌های مشترک زندگی می‌کنند تا در هزینه اجاره خانه صرفه‌جویی کنند. 

در شهرهای بزرگ جمعیت دانشجویان زیاد است اما متاسفانه هزینه اجاره نیز بسیار بالاست. اینکه دو نفر با هم در یک استودیو که به دو قسمت تقسیم شده زندگی کنند غیرمعمول نیست. جداسازی اتاق با دیوار کاذب به دانشجویان کمک می‌کند تا اتاق خصوصی خود را داشته باشند و در عین حال در هزینه اجاره صرفه جویی کنند. 

  • افراد حرفه‌ای که در خانه کار می‌کنند.

جداسازی خانه با دیوار کاذب

دیوارهای کاذب راه حلی آسان برای ایجاد انواع اتاق‌های کار خانگی ارائه می‌دهند تا از فرهنگ دورکاری حمایت کنند. برای مثال پارتیشن‌های ال شکل که مجهز به در هستند می‌توانند یک گوشه اضافی اتاق خواب یا نشیمن را تبدیل به دفتر کار خانگی کنند. با ایجاد یک فضای کار منسجم و مشخص و مسدود کردن سر و صدا و عوامل حواس پرتی، دیوارهای کاذب به افزایش راندمان کار و بهره‌وری کمک می‌کنند.

  • والدینی که یک اتاق جدا برای نوزاد خود می‌خواهند.

بعد از 6 ماه اشتراک اتاق با یک نوزاد، بهتر است آنها در یک اتاق دیگر بخوابند. اما با توجه هزینه‌های بالای فرزندآوری، همه والدین ممکن است قادر به تامین هزینه‌های یک اتاق اضافی دیگر نباشند. جداسازی اتاق با دیوار کاذب یک روش سریع و اقتصادی برای ایجاد یک اتاق خواب بچه داخل اتاق خواب فعلی هستند. 

  • صاحبان کسب و کارهای کوچک مانند سالن‌های زیبایی و دکترها و تراپیست‌ها و غیره

جداسازی اتاق با دیوار کاذب در آرایشگاه

کسب و کارهای کوچک معمولا با توجه به بودجه محدود نیازهای زیادی دارند و در عین حال باید در یک فضای کوچک و تنگ جا بگیرند. آنها همچنین نیاز به انعطاف، رشد و آزمون و خطا دارند. از دیوارهای کاذب می‌توان برای ایجاد اتاق ملاقات، اتاق‌های ماساژ و اتاقک و غیره با هزینه معقول و بدون دردسر سروکله زدن با پیمانکارها استفاده کرد. 

  • دفاتر اداری که نیاز به انعطاف دارند.

جداسازی اتاق با دیوار کاذب در اداره

الزامات محل کار به طور مداوم در حال تغییر است و طرح دفاتر هم نیاز است گاه و بیگاه تغییر کند. جداسازی اتاق با دیوار کاذب امکان تغییرات سریع فضا را فراهم می‌کند بدون اینکه مانع کار ادارات شود. از پارتیشن‌های آکوستیک می‌توان برای خلق اتاق های جلسه مجزا یا جلوگیری از نفوذ صدای فعالیت‌های پر سر و صدا به قسمت‌های ساکت و متمرکز استفاده کرد تا یک فضاهای کاری کاملا مشارکتی ایجاد کرد. 

  • اجاره نشین‌هایی که قصد تغییر در طرح خانه را دارند.

قوانین اجاره نشینی محدودیت‌های زیادی برای نوسازی قائل است و تنها تغییرات با جا به جایی لوازم و مبلمان ممکن است. از آنجایی دیوارهای کاذب به سقف نمی‌چسبند، معمولا به عنوان تغییر مبلمان خانه در نظر گرفته می‌شوند و از این رو جداسازی اتاق با دیوار کاذب برای اجاره نشین‌ها قانونی است. 

  • مدارس و معلمانی که قصد ایجاد فضاهای یادگیری منعطف دارند.

جداسازی اتاق های مدرسه با دیوار کاذب

از دیوارهای کاذب می‌توان برای بهینه‌سازی و افزایش فضاهای یادگیری برای کاربردهای مختلف استفاده کرد، فضاهای مختلف را جدا کرد و کلاس‌های موقتی ایجاد کرد. همچنین از آنها می‌توان برای کنترل صدا و افزایش پویایی محیط یادگیری استفاده کرد. 

  • صاحبان خانه‌ای که به دنبال افزایش درآمد اجاره هستند.

جداسازی اتاق با دیوار کاذب روشی عالی برای جدا کردن یک فضا و تبدیل آن به یک اتاق یا تقسیم یک اتاق بزرگ به دو اتاق است که تاثیر مستقیمی روی درآمد صاحب خانه از اجاره دارد و آن را افزایش می‌دهد. 

هزینه ساخت یک دیوار کاذب چقدر است؟

هزینه دیوارهای کاذب کاملا به اندازه، نوع و کیفیت متریال مورد استفاده بستگی دارد. گزینه‌های ارزان‌تر در عوض زمان و زحمت زیادی نیاز دارند. اگر زمان، صبر و تخصص دارید یک دیوار کاذب را از اول خودتان بسازید، زیرا ارزان‌ترین راه ممکن است. اگر نیاز به نصب یک دیوار یا ظاهر کاملا تمیز دارید بادی آماده باشید تا کمی برای دیوار کاذب فشاری هزینه کنید. توجه داشته باشید که با قیمتی معقول می‌توان یک اتاق اضافی، فضای اختصاصی و حریم خصوصی داشت. پس جداسازی اتاق با دیوار کاذب را همیشه به عنوان یک گزینه در ذهن داشته باشید. 

مزایای دیوارهای کاذب مدولار چیست؟

مزایای دیوارهای کاذب بسیار است اما در ادامه به چند مورد به طور مختصر اشاره می‌کنیم.

ایجاد تغییرات فوری در فضا

مزایای جداسازی اتاق با دیوار کاذب

دیوارهای مدولار می‌توانند به آسانی در عرض چند دقیقه سرهم شوند و از هم باز شوند تا طرح‌ها را فورا با اضافه کردن یک اتاق یا جدا کردن فضاها تغییر دهند. 

بازگشت سرمایه طولانی مدت

برخلاف پارتیشن‌های درای وال، از دیوارهای کاذب می‌توان دوباره استفاده کرد. این بدان معنی است که در طولانی مدت سود بهتری برای پولی که هزینه شده به دست می‌آورید. 

قابلیت حمل و نگهداری آسان

وقتی می‌خواهید دیوار کاذب ناپدید شود، به سادگی قطعات مدولار را روی هم قرار دهید تا فضای ذخیره کمی را اشغال کنند.

سرگرمی در حین سرهم کردن و نصب

بازی ساختنی دیوار کاذب

جداسازی اتاق با دیوار کاذب مدولار بسیار سرگرم کننده است و می‌توان این کار را به عنوان یک فعالیت تیمی هیجان انگیز به همراه بچه‌ها، دوستان، هم اتاقی‌ها یا همکاران انجام داد. 

شکل و اندازه‌ مختلف

دیوارهای مدولار در اندازه‌ها و شکل‌های مختلفی ارائه می‌شوند. چه به دنبال یک دیوار صاف باشید چه U، T یا L شکل، دیوارهای کاذب را کاملا می‌توان سفارشی ساخت تا مطابق نیازهای شما باشد. 

پایدار (Sustainable)

از آنجایی که آنها قابل استفاده مجدد و انعطاف پذیر هستند، دیوارهای مدولار در مقایسه با پارتیشن‌های درای وال پایدارتر هستند، زیرا در زمان برداشتن این پارتیشن‌ها ضایعات ساخت و ساز زیادی تولید می‌شود.  

ظاهری مانند دیوارهای واقعی

دیوار کاذب شبیه دیوار واقعی

دیوارهای مدولار به خصوص از یک برند خوب و مطمئن شبیه دیوارهای واقعی هستند! وقتی سرهم شوند ظاهر تمیز و زیبای آنها شباهت زیادی به دیوارهای درای والی دارد که به صورت حرفه‌ای کار شده‌اند.

در پایان

دیوارهای کاذب راه حل تغییر نیازهای طراحی امروزی هستند. چه بخواهید یک فضا را پارتیشن بندی کنید یا چه بخواهید یک اتاق دیگر داخل یک اتاق ایجاد کنید، آنها تنها راه و تنها گزینه ارزان و زیبای موجود هستند. جداسازی اتاق با دیوار کاذب یا ایجاد یک اتاق اضافی به آن بهترین روش تغییر در محیط زندگی است. خود شما هم می‌توانید این کار را انجام دهید اما اگر در طراحی، اندازه اتاق یا انتخاب بین دیوارهای مدولار شک دارید از یک طراح داخلی حرفه‌ای کمک بگیرید. 

سوالات متداول

دیوار غیرباربری که معمولا یک فضا را تقسیم می‌کند و در اندازه، شکل و متریال‌های مختلفی ساخته می‌شود.

میزان هزینه برای دیوار کاذب کاملا به جنس متریال مورد استفاده در ساختار آن بستگی دارد. اما برای صرفه جویی در هزینه‌ها می‌توان با استفاده از متریال‌هایی مثل چند الوار و پنل‌های کناف یک دیوار کاذب ساخت.

4.3 6 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
7 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی
علی
1 سال قبل

سلام
لطف میکنید نمایندگی دیوار کاذب مدولار در ایران و بگذارید.

خیلی جالب بود اما نتونستم اثری ازش در جایی پیدا کنم به جز سایت شما

علی
علی
10 ماه قبل

سلام دیوار کاذب تو همدان نمایندگی دارین از عکس اول سایتون

علی
علی
7 ماه قبل

سلام
تو کدوم شهرها نمایندگی شما وجود داره و چطور میشه سفارش خرید داد،؟

وحید
وحید
5 ماه قبل

سلام
کدام نوع دیوار کاذب از نظر استحکام، محکمتر و دربرابر فشار و ضربه مقاومتر است؟؟؟

حسن امیدی
حسن امیدی
3 ماه قبل

درود و احترام
یکی اینکه قیمت این دیوارها رو لطف بفرمایید
دوم اینکه ازچه طریقی میتونیم تهیه بکنیم؟
ممنون میشم راهنمایی کنید.سپاس🙏