سنگ فرز مینی

سنگ فرز مینی

سنگ فرز مینی یک ابزار کاربردی و پر فروش است که می‌تواند به دلایل مختلفی استفاده شود. از آنها برای برش فلز و مصالح و غیره و همچنین سنباده زنی، سنگ‌زنی، صیقل دادن نیز استفاده می‌شود. این دستگاه در دو نوع دسته بلند و دسته کوتاه عرضه می‌شود. صفحه 115 میلیمتری صفحه مناسب سنگ فرز است که بعضا از صفحه 125 میلیمتری هم استفاده می‌شود. 

ویژگی‌های مهم سنگ مینی فرز چیست؟

در یک سنگ مینی فرز مورد تعیین کننده اندازه دستگاه، قطر صفحه سنگ است نه طول دستگاه. معمولا منظور از مینی فرز، دستگاه‌هایی است که صفحه سنگ‌هایی به قطر 180 میلیمتر و کمتر روی آنها قابل نصب است. قطر رایج مورد استفاده در ایران بیشتر 115 میلیمتر و تا حدی 125 میلیمتر است. موتور مینی فرزها می‌تواند براشلس و زغالی باشد، اما کدام گزینه بهتر است؟ مسلما موتور براشلس گزینه بهتری است زیرا  نیاز به تعویض زغال که معمولا باید به طور منظم انجام شود ندارد. یک مدل شارژی سنگ مینی فرز که براشلس است دوام بیشتری دارد زیرا موتور این مدل دستگاه گرم نمی‌شود.

از دیگر ویژگی‌های مهم یک سنگ مینی فرز ترمز کیک بک است. اگر صفحه سنگ در حین کار گیر کند، ترمز کیک بک به سرعت جلوی چرخش آن را می‌گیرد و آن را متوقف می‌کند که باعث می‌شود احتمال از دست دادن کنترل دستگاه توسط اوپراتور و صدمات حین کار به حداقل برسد.

خرید سنگ فرز مینی

در هنگام تهیه مینی سنگ فرز عوامل مختلفی باید در نظر گرفته شود از جمله توان، وزن و سرعت. برای آشنایی بیشتر با هم هر کدام از این موارد پیشنهاد می‌کنیم ادامه مطلب را دنبال کنید. 

توان: اولین و مهم‌ترین فاکتوری که در خرید سنگ فرز باید در نظر گرفت توان دستگاه است. توان مینی فرزها معمولا بین 700 تا 1050 وات است و هر چه این عدد بالاتر باشد دستگاه قدرت بیشتری ارائه می‌کند. 

وزن: وزن دستگاه دیگر عامل مهمی است که باید در زمان خرید به آن توجه کرد زیرا هر چه وزن دستگاه بالاتر باشد، کاربر زودتر دچار خستگی می‌شود. وزن سبک مینی فرز از جمله عواملی است که باعث شده کاربران علاقه بیشتری به استفاده از آن داشته باشند. 

سرعت: از نکات حائز اهمیت در خرید سنگ فرز سرعت در حالت آزاد و قابلیت تغییر سرعت دستگاه است. امکان تغییر سرعت و وجود دکمه دیمر باعث شده تا از مینی فرزها در کارهای بسیاری استفاده شود و در با توجه به نوع مواد و مصالحی که روی آن کار می‌شود می‌توان سرعت را تنظیم کرد. استفاده از سرعت اشتباه هم برای صفحه مورد استفاده و هم نوع کار می‌تواند بسیار خطرناک باشد. پس در اینجا هر چیزی که لازم است درباره سرعت مینی فرز بدانیم را بررسی می‌کنیم. 

خرید سنگ فرز مینی

سنگ فرز مینی در حال استفاده بر روی چوب

سرعت مینی فرز چیست؟

سنگ فرز مینی ابزاری است که شامل یک سری است که در سرعت بالایی می‌چرخد. به طور کلی از لحاظ سرعت، هر چیزی که به شکل دایره‌ای می‌چرخد با RPM یا دور در دقیقه نشان داده می‌شود. فرزها سرعتی بین 2000 تا 13000 دور در دقیقه دارند. 

چرا استفاده از سنگ فرز با سرعت درست مهم است؟

استفاده از سنگ فرز مینی با سرعت درست به دو دلیل مهم است. یکی از این دلایل عملکرد است و اینکه کار چقدر خوب انجام می‌شود. دلیل دیگر مربوط به ایمنی فرد است. 

مینی فرز دیمردار یا بدون دیمر: کدام یک را تهیه کنیم؟

دو نوع مینی فرز وجود دارد، دیمردار و بدون دیمر، فرق آنها چیست؟

مینی فرز بدون دیمر 

سنگ فرز مینی بدون دیمر با سرعت ثابت کار می‌کند. یک فرز خوب سرعتی بین 5000 تا 10000 دور در دقیقه دارد که عالی است. اگرچه مسئله این است هر مواد و مصالح و هر لوازم جانبی مختلفی نیاز به سرعتی خاص دارد. 

از این رو یک فرز با سرعت ثابت، مهم نیست که سرعت روی چه عددی ثابت باشد، برای مناسب چند کار به خصوص است. برای مثال یک فرز با سرعت 7000 مناسب سنگ‌زنی و برش فلزات سخت است اما روی فلزات نرم و برای سنباده زنی چوب ایده‌آل نیست و به سرعت خیلی کمتر در حدود 2000 تا 3000 دور در دقیقه نیاز دارد.

بزرگترین مزیت این است که فرزهای بدون دیمر معمولا بسیار مقرون به صرفه هستند. به همین دلیل اگر یک یا دو کاری دارید که لازم است به طور منظم انجام شود مدلی بدون دیمر را انتخاب کنید که مناسب نیازهای شما باشد. دلیلی ندارد که برای فرز دیمردار هزینه کنید وقتی نیازی ندارید. 

مینی فرز دیمردار

سنگ فرز مینی دیمردار دستگاهی است که امکان تنظیم سرعت سنگ فرز در چرخش را فراهم می‌کند. البته قیمت آنها بسیار بالاتر از فرزهای بدون دیمر است اما آنها چند کاره هستند. اینکه بتوان سرعت را تنظیم کرد به این معنی است که می‌توان از یک دستگاه تقریبا برای هر کار و هر نوع لوازم جانبی استفاده کرد. 

در نتیجه اگر در نظر دارید که از لوازم جانبی مختلف برای کارهای مختلف استفاده کنید پس باید یک مدل دیمردار تهیه کنید. 

سنگ فرز مینی دیمردار

سنگ فرز مینی دیمردار

تنظیم سرعت سنگ فرز 

در اینجا نگاهی می‌اندازیم به چند مثال از بهترین سرعت سنگ فرز مینی برای کارها و مواد و مصالح مختلف:

  • بهترین سرعت سنباده زدن چوب با مینی فرز صفحه 115 میلیمتری، سرعت باید بین 2850 و 4800 دور در دقیقه باشد. 
  • برای برش پلاستیک و برش لاستیک با مینی فرز با صفحه 115 میلیمتری سرعت باید بین 1900 و 3500 دور در دقیقه باشد. 
  • برای برش اکریلیک با استفاده از صفحه 115 میلیمتری سرعت باید بین 955 و 1500 دور در دقیقه باشد.
  • اگر در حال برش سنگ، آجر، سرامیک و برش شیشه با سنگ فرز با صفحه 115 میلیمتری هستید، سرعت باید بین 1500 و 1900 دور در دقیقه باشد. 
  • اگر فولاد سخت شده را باستفاده از یک صفحه 115 میلیمتری برش می‌دهید سرعت باید بین 1500 و 2900 دور در دقیقه باشد. 
  • برای برش استیل و فولاد ابزرار با صفحه 115 میلیمتری سرعت باید بین 3500 و 6000 دور در دقیقه باشد.
  • برای برش استیل و چدن با صفحه 115 میلیمتری سرعت باید بین 4800 و 8000 دور در دقیقه باشد. 

نکات ایمنی در هنگام استفاده از سنگ فرز مینی

عدم رعایت نکات ایمنی در هنگام کار با فرز می‌تواند بسیار خطرناک باشد. زیرا سنگ فرز یک دستگاه قوی است که کنترل آن مهارت و قدرت زیادی می‌طلبد. بی تجربگی و عدم احتیاط در هنگام استفاده از آن می‌تواند صدمات جبران ناپذیری برای اوپراتور و حتی افراد حاضر در محیط کار ایجاد کند. از جمله نکات ایمنی مهم که باید رعایت شوند عبارتند از:

  • تنظیم سرعت درست
  • تجهیزات ایمنی شخصی
  • بررسی تاریخ انقضا

که در ادامه به بررسی هر کدام از آنها می‌پردازیم.

تنظیم سرعت درست 

 هر صفحه سنگ فرز یک سرعت در دقیقه ایمن دارد که باید در همان سرعت به کار گرفته شود. این کار از شکستن آنها در حین کار و ایجاد آسیب جلوگیری می‌کند.

با توجه به مدل دستگاه باید توجه داشت که سرعت فرز از میران سرعت در حالت آزاد توصیه شده پیشی نگیرد. به خاطر داشته باشید که بیشتر فرزها با سرعت ثابتی معادل 11000 دور در دقیقه کار می‌کنند.   

تجهیزات ایمنی شخصی

بعد از انتخاب فرز مناسب باید محیط کاری آماده شود. مهم نیست روی چه متریالی کار می‌شود حتما گرد و خاک، براده و حتی جرقه تولید می‌شود. به همین دلیل پوشیدن دستکش، ماسک و عینک ایمنی الزامی است. توصیه می‌شود که محیط کار دارای تهویه مناسب باشد و گارد محافظ دستگاه همیشه در حین کار نصب باشد.  شکستن صفحه سنگ به ندرت اتفاق می‌افتد اما در صورتی که چنین اتفاقی بیفتد براده‌های صفحه سنگ توسط گارد محافظ منحرف می‌شوند و به اوپراتور دستگاه برخورد نمی‌کند.

بررسی تاریخ انقضا

صفحه برش و صفحه سنباده‌ها معمولا دارای تاریخ انقضا هستند که باید به آن توجه شود. این تاریخ معمولا روی نوار فلزی دور شفت گیر قرار دارد.

خلاصه

با در نظر گرفتن این نکات و عوامل در تهیه سنگ فرز مینی می‌توان دستگاهی مطابق با نیازهای روزمره خریداری کرد. سرعت و قابلیت تنظیم آن یکی از عوامل مهمی است که نقشی اساسی در نحوه انجام کار ایفا می‌کند. 

سوالات متداول

معمولا توان این دستگاه‌ها بین 700 تا 1050 وات است.

خیر. به طور معمول سرعت مینی فرزها نسبت به فرزها بالاتر که آنها را مناسب کارهای کوچک و ظریف می‌کند.

4.3 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها