راهنمای خرید مینی فرز

راهنمای خرید مینی فرز + نکات مهم

وجود مدل‌های مختلف مینی فرز خرید یک مدل خاص را برای یک کارگر صنعتی، مکانیک، آهنگر یا کاربر خانگی تبدیل به چالش می‌کند. اگرچه ممکن است است احساس کنید خرید یک مدل مقرون به صرفه بهتر است ولی ممکن است ایده بدی باشد مگر اینکه از آن در پروژه‌های کوچک و به ندرت استفاده کنید مینی فرز برای استفاده در همه جا مناسب نیست. باید قدرت موتور و اندازه صفحه برش را در نظر بگیرید. پس قبل از اقدام به خرید پیشنهاد می‌کنیم که راهنمای خرید مینی فرز را مطالعه کنید.

راهنمای خرید مینی فرز

تصویر یک مینی فرز

از مینی فرزها برای چه کاری استفاده می‌شود؟

در راهنمای خرید مینی فرز باید اشاره کنیم که رایج‌ترین مینی فرزی که خریداری می‌شود، مینی فرز 115 میلیمتری است. این مینی فرزها مناسب کارهای سبک هستند یا در زمانی که دسترسی مشکل است کاربرد دارند. به دلیل اندازه کوچک یک مینی فرز 115 میلیمتری هرگز به اندازه یک فرز 125 میلیمتری موثر نخواهد بود. مینی فرزها همچنین خیلی جمع و جور هستند که باعث می‌شود نگهداری و استفاده از آنها در بعضی از کاربری‌ها آسان‌تر باشد. مینی فرزها بیشتر خریداری می‌شوند زیرا به نظر می‌رسد در مقایسه با یک آسیاب زاویه‌ای 125 میلیمتری هزینه اولیه کمتری دارند. با این حال، وقتی صحبت از هزینه در مقابل عملکرد به میان می‌آید، مینی فرز 115 میلیمتری  ممکن است در مقایسه با فرز 1250 میلیمتری بهترین محصول با ارزش نباشد.

راهنمای خرید مینی فرز: چهار عامل مهم در انتخاب مینی فرز

راهنمای خرید مینی فرز

تصویر مینی فرز به همراه صفحه برش سنگ

قیمت معمولا یک عامل مهم در خرید یک مینی فرز است. قیمت همیشه بازتاب دهنده عوامل مهم‌تر نیست، سطح عملکرد، هزینه عملیات و عمر ابزار دیگر عواملی هستند که باعث می‌شوند یک مینی فرز ارزش هزینه را داشته باشد. چهار نکته‌ای که بررسی آنها در راهنمای خرید مینی فرز به شما کمک می‌کند تا ارزش یک مینی فرز را مشخص کنید شامل توان خروجی، گشتاور، کیفیت موتور و ویژگی‌های ایمنی هستند.

توان ورودی لزوما برابر با توان خروجی نیست.

در این راهنمای خرید مینی فرز لازم است اشاره کنیم که توان ورودی یا میزان قدرتی که یک ابزار برای کار نیاز دارد، می‌تواند در قضاوت در مورد کارایی، قدرت و ارزش نهایی یک مینی فرز گمراه کننده باشد. یک مینی فرز ممکن است قدرت ورودی در حد 750 وات داشته باشد ولی این عدد لزوما به معنی قدرت واقعی فرز نیست. وقتی از یک ابزار استفاده می‌شود، انرژی از طریق چند ناحیه از دستگاه مثل کابل، سیم کشی و موتور از بین می‌رود. این مسئله توان کلی مورد استفاده برای کارکرد ابزار را کاهش می‌دهد. 

750 وات توان ورودی که قبلا ذکر کردیم در زمانی که برق از پریز به موتور منتقل می‌شود، ممکن است بیشتر از 100 وات انرژی را از دست بدهد. بنابراین دستگاه ممکن است فقط 300 وات برای عملکرد واقعی ابزار استفاده کند. 

یک عدد گویاتر برای تعیین سطح عملکرد مینی فرز، توان خروجی آن یا توانی است که برای کار ابزار پس از اتلاف حرارت استفاده می شود. ابزاری با توان خروجی 750 وات اطمینان حاصل می‌کند که 750 وات برای کار با ابزار استفاده می شود. 

راهنمای خرید مینی فرز به اطلاع شما می‌رساند که ابزارهایی که ویژگی‌هایی برای جلوگیری از اتلاف گرما، مانند بلبرینگ و بلبرینگ سوزنی، فن‌های با عملکرد بالا و سیم‌های عایق اضافی دارند به طور کلی انرژی کمتری را از اتصال به اسپیندل از دست می‌دهند که منجر به افزایش انرژی در دسترس برای عملکرد دستگاه می‌شود. 

سرعت بدون گشتاور ارزشی ندارد. 

در این راهنمای خرید مینی فرز باید دقت کنید که سرعت ابزار و گشتاور، نیروی چرخشی یک مینی فرز، نکات زیادی درباره قدرت آن آشکار می‌سازد.  سرعت در حالت آزاد بیشتر مینی فرزها یکی است. اگرچه میزان ذخیره‌ای که در حین چرخش صفحه برش حذف می‌شود، به طور مستقیم با میزان نیرو (گشتاور) که صفحه برش با آن می‌چرخد متناسب است. 

برای مثال دو فرز ممکن است سرعت در حالت آزادی برابر با 10000 دور در دقیقه داشته باشند. گشتاور دستگاه دور در دقیقه (سرعت در حالت آزاد) ابزار را در شرایط بار تعیین می‌کند. فرزی که نیروی چرخش بالاتری دارد، آسان‌تر می‌تواند سرعت چرخش بالاتری در شرایط بار حفظ کند. دور در دقیقه (سرعت در حالت آزاد) فرز با گشتاور پایین‌تر وقتی تحت شرایط بار باشد، به شدت کاهش می‌یابد.  در نهایت فرز با گشتاور بالاتر می‌تواند انرژی بیشتری در طول یک زمان ثابت حذف می‌کند. بنابراین نکته دیگری که تا اینجا باید در راهنمای خرید مینی فرز در نظر بگیریم گشتاور است. 

موتور را خاموش کنید و دستگاه کلا خاموش می‌شود.

در راهنمای خرید مینی فرز عنوان می‌شود که مهم‌ترین قطعه یک فرز موتور آن است که باعث به کار افتادن دستگاه می‌شود. مواد خارجی مانند گرد و خاک می‌توانند از طریق دریچه‌های هوا وارد موتور فرز شود. زیرا این مواد به سرعت تیغه‌های چرخان فن را تحت تاثیر قرار می‌دهد، قسمتی از این مواد می‌تواند روی سیم پیچی آرماتور پرت شود و باعث سایش عایق روی سیم پیچی‌ها شود. عوامل دیگر از جمله گرمای شدید حاصل از فرزکاری معمولا اولین چیزی که از کار می‌اندازد موتور است. 

راهنمای خرید مینی فرز تاکید می‌کند که تعداد و انواع ویژگی‌های گنجانده شده در موتور فرز تا حد زیادی عمر کلی ابزار را تعیین می‌کند. محافظ سیم پیچ، شبکه‌ای که بقایای مواد را از موتور هنگام ورود به ابزار منحرف می‌کند، می‌تواند ابزار را در برابر سایش مرتبط با سنگ‌زنی مقاوم کند. ویژگی‌های دیگر مانند روکش روی سیم پیچ می‌تواند به جلوگیری از گرمایش بیش از حد موتور تحت بار سنگین کمک کند.

اول ایمنی

ایمنی هنگام کار با فرز

پوشیدن دستکش، عینک و لباس مناسب در هنگام کار با فرز ضروری است.

گوشت انسان از اصطکاک شدید ناشی از سنگ‌زنی آسیب زیادی متحمل می شود. علاوه بر این، سطوح بالای گشتاور مرتبط با سنگ‌زنی، در صورت برخورد چرخ ساینده با مانع، مشکل گشتاور به عقب را ایجاد می‌کند.

در این راهنمای خرید تاکید ما براین است به دلیل خطر بالقوه، فرزهایی که دارای مزایای ایمنی نوآورانه هستند اغلب ارزش هزینه اضافی را دارند. با اینکه تقریبا تمامی فرزها شامل محافظ صفحه برش به عنوان تجهیزات استاندارد هستند، برخی از کاربران از زمان لازم برای تنظیم محافظ با ابزار آنقدر ناراحت هستند که با حذف کامل آنها، ایمنی شخصی خود را قربانی می‌کنند. مطالعه این راهنمای خرید مینی فرز ارزش دارد تا آن دسته از فرزهای موجود در بازار را شناسایی کنید که تنظیم گارد محافظ بدون ابزار را ارائه می‌دهند و ایمنی و راحتی را برای اپراتور فراهم می‌کنند. یک کلاچ لغزنده می‌تواند به محافظت از کاربر در برابر گشتاور بیش از حد به عقب کمک کند و در عین حال به جلوگیری از آسیب به گیربکس ابزار کمک کند. 

در نهایت هر اپراتوری که از یک ابزار برقی استفاده می‌کند با ریسک شوک الکتریکی روبرو است. عایق دو لایه یک ابزار از او در برابر شوک الکتریکی با ایجاد یک مانع نارسانا بین اپراتور و قطعات الکتریکی داخلی محافظت می‌کند. 

طراحی ارگونومیک یک نوآوری است که نه فقط در بازار فرزها بلکه در تمام صنعت ابزار برقی گسترش یافته است. فرزی که به صورت ارگونومیک طراحی شده اپراتورهای راست دست و چپ دست را قادر می‌سازد تا دستگاه را خیلی راحت‌تر نگه دارند. علاوه بر این دسته‌های جانبی دو حالته که می‌توانند در سمت راست و چپ محفظه دنده پیچ شوند امکان نگهداری بهتری را فراهم می‌کنند. راحتی اپراتور به معنی خستگی کمتر و کاهش امکان آسیب کلی است اگر که در در این راهنمای خرید به افزایش بهره‌وری اشاره نکنیم. 

انجام یک خرید مطمئن

ابزارهای ارزان می‌توانند معیارهایی که قبلا اشاره کردیم را داشته باشند. متقابلا یک ابزار گران قیمت همیشه کیفیت بالا را تضمین نمی‌کند. اینکه بدانیم باید به دنبال چه ویژگی‌هایی باشیم و چه ویژگی‌هایی را ارزیابی کنیم در انجام یک خرید مطمئن کمک می‌کند و این نکات در راهنمای خرید مینی فرز در دسترس است.

سوالات متداول

یک مینی فرز 115 میلیمتری می‌تواند بتن تا ضخامت 2.5 سانتیمتر را برش دهد اما با یک فرز 230 میلیمتری کار سریع‌تر انجام می‍شود.

قطر صفحه برش‌ها از 100mm, 115mm و 125mm متغیر است. همه نوع سایزی با یک فرز سازگار است اما به فرز هم بستگی دارد. بعضی از فرزها به سایزهای 115 و 125 میلیمتری محدود هستند.

اگر اندازه فرز خود را نمی‌دانید فقط فاصله بین مرکز صفحه برش فرز را اندازه بگیرید و در جدول‌های موجود چک کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها