دریل چکشی چیست؟ آشنایی تخصصی با کاربرد و نحوه کار دریل چکشی

دریل-چکشی-چیست؟-آشنایی-تخصصی-با-کاربرد-و-نحوه-کار-دریل-چکشی

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ماشینی شدن زندگی و نیز تخصصی‌تر شدن مشاغل، به ابزارآلات گوناگون و پیشرفته‌تری نیاز است. استفاده از ابزارآلات تخصصی و پیشرفته باعث شده تا افراد بتوانند راحتی بیشتری را تجربه کنند و کارها و پروژه‌های مختلف را با حداکثر سرعت انجام دهند. از جمله این ابزارآلات دریل‌ها هستند که تنوع گسترده و کاربرد فراوانی در خانه و مشاغل و صنایع مختلف دارند. در این مقاله ما قصد داریم به بررسی ”دریل چکشی چیست“ (What is Hammer Drill) و نحوه کار و کاربرد آن بپردازیم تا هر آنچه که لازم است را بدانید.

دریل چکشی چیست

دریل-چکشی-چیست

به طور کلی انواع مختلفی از دریل‌ها وجود دارند که در این بین دریل‌هایی که توانایی سوراخ کاری در سطوح سخت و بتن را دارند، از یک ویژگی و قابلیتی فراتر از دریل‌های معمولی برخورداراند. به این قابلیت مکانیزم چکشی دریل یا مکانیزم ضربه‌ای می‌گویند. با نگاهی دقیق به دریل چکشی خود متوجه خواهید شد که در تنظیمات آن کلیدی برای تنظیم حالت معمولی و چکشی بر روی بدنه دریل تعبیه شده است. این قابلیت معمولا در قسمت بالایی دریل مشاهده می‌شود.

دریل چکشی، دریلی است که علاوه بر چرخش مته حول محور خودش، همواره ضرباتی به نوک مته وارد می‌کند. برای درک بهتر این موضوع یک میخ را در نظر بگیرید که قصد فرو کردن آن را در دیوار دارید. برای انجام این کار نیرویی را به صورت چکشی به سر میخ وارد می‌کنید. بنابراین در صورت حذف نیروی چکش وار و اعمال نیروی ثابت، میخ در داخل دیوار فرو نمی‌رود.

در کل می‌توان گفت دریل‌های چکشی علاوه بر سوراخ کاری با قطر و عمق بیشتر، گزینه‌ای ایده آل برای سوراخ‌کاری مصالح ساختمانی و بتن هستند. همانطور که گفته شد با قرارگیری دریل در حالت چکشی، سه نظام حول محور خود شروع به چرخش می‌کند و مته را وارد دیوار خواهد کرد.

کاربردهای دریل چکشی

مهم‌ترین ”کاربرد دریل چکشی“ قابلیت دوکاره بودن آن است. یک دریل دوکاره می‌تواند عین دریل کردن ضربه نیز ایجاد کند. این مساله می‌تواند یک دریل را برای انجام کارهای مختلف کاربردی کند. بنابراین اگر از جمله افرادی هستید که به تعمیرات و ساخت و ساز هم علاقه‌مند هستید داشتن یک دریل چکشی می‌تواند کار شما را تا حد زیادی آسان کند. از دیگر کاربردهای دریل چکشی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 سوراخ کردن سطوح بتنی

بتن یکی از سخت‌ترین اجسام است که تخریب یا ایجاد سوراخ در آن کار بسیار پرچالشی است. اگرچه خیلی‌ها تصور می‌کنند انجام هر نوع دریل کاری با یک دریل معمولی ممکن است، اما ایجاد سوراخ در بتن با یک دریل معمولی نه تنها نتیجه خوبی نخواهد داشت بلکه می‌تواند به آسیب دیدن مته و داغ شدن بیش از حد موتور منجر شود. بنابراین استفاده از یک دریل معمولی برای چنین کاری توصیه نمی‌شود.  این در حالیست که انجام این کار پرچالش با استفاده از یک دریل چکشی قدرتمند بسیار ساده خواهد بود.

سوراخ کردن آجر

کاربرد دیگر دریل چکشی برای سوراخ کردن آجر است. در این مورد حتماً بایستی به استفاده از مته مناسب مناسب دقت کنید. نکته دوم آنکه محل سوراخ کاری کاملا مشخص باشد، یعنی قصد سوراخ کردن آجر را دارید و یا ملات اطراف آن را. زیرا سوراخ کردن آجر نسبت به ملات اطراف آن سخت‌تر است. ضمن آنکه آجر وزن بیشتری را تحمل می‌کند.

سوراخ کردن فلز

یک کاربرد دریل چکشی برای ایجاد سوراخ در فلز است اما معمولا توصیه می‌شود برای انجام این کار از حالت چکشی دریل استفاده نشود چرا که موجب لیز خوردن مته از روی سطح فلزی می‌شود. بنابراین بهتر است دریل چکشی خود را به روی حالت عادی قرار دهید و از مته مخصوص استفاده کنید.

بهتر است پیش از شروع کار در ناحیه‌ای که می‌خواهید دریل کنید یک ضربه بزنید تا یک گودی ایجاد شود. با این کار می‌توانید از لغزش مته به روی سطح فلزی تا حد زیادی جلوگیری کنید. هرچند همه چیز بستگی به نوع فلزی که می‌خواهید دریل کنید خواهد داشت. برخی ورق‌های فلزی یا آلومینیومی سختی کمتری دارند و دریل کردن آن‌ها ساده‌تر خواهد بود.

سوراخکاری و جدا کردن سرامیک

دریل کردن سرامیک به نسبت سطوح دیگر کاری بسیار سخت است. زیرا سرامیک شکننده بوده و به راحتی آسیب می بیند. لذا توصیه می‌شود که برای سوراخ کردن سرامیک فقط از حالت دریل استفاده کنید. اگر نیاز به جدا کردن سرامیک از سطح زیرین بود از حالت چکشی استفاده کنید.

دریل کردن سنگ

کاربرد دریل چکشی برای سوراخ کردن سنگ یکی از بهترین کاربردها به شمار می‌رود چرا که به طور معمول دریل کردن سنگ کار غیرممکنی به نظر می‌رسد اما دریل چکشی با قابلیت بالایی که دارد این کار را ممکن می‌سازد. حتی با این نوع دریل می‌توانید تخته سنگ را نیز به چند قطعه تقسیم کنید.

دریل چکشی چگونه کار می‌کند؟

حالت چکشی توسط یک مکانیزم جالب تولید می‌شود. این مکانیزم به داخل دریل مربوط می‌شود. دو صفحه در درون دریل وجود دارند که دارای دندانه‌هایی هستند. زمانی که کاربر دریل را روی حالت چکشی قرار می‌دهد، دندانه‌های هر صفحه با دندانه‌های مقابل خود تماس برقرار می‌کنند و باعث تولید یک حرکت رفت و برگشتی به سمت جلو و عقب می‌شوند. انجام این عملیات با سرعت بالا، قدرت زیادی را ایجاد می‌کند. این مکانیزم می‌تواند با توجه به انواع دریل چکشی، متفاوت باشد. برخی از مکانیزم‌های رایج دریل چکشی صنعتی و غیرصنعتی عبارت‌اند از:

  • مکانیزم چکشی کلاچ: در این حالت، یک کلاچ درون شفت دریل قرار دارد که با چرخش شفت، به یک پیستون در انتهای بدنه دریل ضربه می‌زند. این پیستون باعث حرکت جلو و عقب سه نظام و مته می‌شود و ضربات عمودی را تولید می‌کند.
  • مکانیزم چکشی ساده: در این مکانیزم، یک دنده کوچک در شفت دریل چکشی قرار دارد که با چرخش شفت، به یک فلنج در انتهای بدنه دریل ضربه می‌زند. این فلنج باعث حرکت جلو و عقب سه نظام و مته می‌شود و ضربات عمودی را تولید می‌کند.
  • مکانیزم الکتروپنوماتیک: در این نوع، یک القاگر درون شفت دریل چکشی قرار دارد که با چرخش شفت، گاز را فشار می‌دهد و ضربه را به یک پیستون در انتهای بدنه دریل منتقل می‌کند. این پیستون باعث حرکت جلو و عقب سه نظام و مته می‌شود و ضربات عمودی را تولید می‌کند.

نتیجه‌گیری

دریل چکشی به عنوان یکی از ابزارهای برقی ضروری در صنایع مختلف شناخته می‌شود. این ابزار به دلیل ویژگی‌های خاص خود، از جمله ترکیب حرکت چرخشی و ضربه‌ای، قادر است کارهایی را انجام دهد که دریل‌های معمولی از انجام آن ناتوان هستند. با رعایت نکات ایمنی و انتخاب دستگاه مناسب، می‌توان از این ابزار قدرتمند در انواع پروژه‌های ساختمانی، صنعتی و خانگی بهره برد.

در انتها لازم به ذکر است که ابزارآلات صنعتی دنلکس دریل‌های چکشی را در سایزهای  گوناگون سه نظام و توان‌های مختلف به بازار عرضه می کند که اگر قصد خرید دریل چکشی را دارید می توانید به وبسایت دنلکس مراجعه فرمایید و یا با شماره تلفن 53825000-021 تماس حاصل نمایید و ثبت سفارش خود را انجام دهید. تمامی محصولات ابزارآلات صنعتی دنلکس دارای ضمانتنامه 15 ماهه می باشند که شما در این بازه زمانی می توانید از خدمات پس از فروش دنلکس سرویس بهره‌مند شوید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر سوالی در مورد دریل چکشی چیست دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا متخصصان فنی دنلکس در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها